Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

CSC-Tool digital

Hos Hella Gutmann Solutions A/S forhandler vi kalibreringsudstyr til bilens førerassistentsystemer. Vi forhandler og distribuerer ADAS systemer til autoværksteder og autobranchen i hele Skandinavien og dækker de fleste bilmærker og modeller med vores udstyr.​ 

Med CSC-Tool digital kan du nu kalibrere bilens ADAS-systemer ved hjælp af en app og projekter, således din arbejdsproces bliver hurtigere, enklere og mere fremtidsorienteret.

Fremtiden begynder i dag – med CSC-Tool Digital

Med avancerede skiltegenkendelse, adaptive fartpiloter og automatiske nødbremsesystemer er moderne biler i langt højere grad end tidligere fyldt op med elektronik. Disse avancerede førerassistentsystemer stiller sikkerhedsmæssige krav til mekanikerne i forhold til kalibrering, og det nødvendiggør specifikt måleudstyr på det enkelte autoværksted.

For at øge effektiviteten tilbyder vi hos Hella Gutmann nu et digitalt kamera- og radarkalibreringsværktøj, kaldet CSC-Tool Digital, hvor kalibrering sker digitalt.

CSC-tool Digital er udviklet til at gøre processen med kalibrering enklere og hurtigere. Værkstederne skal ikke længere vente på at få tavlerne hjem, da tavler findes digitalt, og systemet bliver hele tiden opdateret med de nyeste tavler

Camera & Sensor Calibration Tool

​Kalibreringen af kamera-, radar- og LiDAR-baserede systemer har medført helt nye og hurtigt stigende krav til ydelserne på værkstedet – og det har din mega macs længe været helt klar til. Nu mangler du bare et CSC-Tool for at komme i gang. Og det bedste er, at dit CSC-Tool er en del af et systemmodul, og derfor vokser med opgaven.

NYE KØRETØJER KRÆVER NYE VÆRKTØJER

– EN KONTINUERLIG PROCES

Videreudviklingen af CSC-Tool er et perfekt eksempel på en sådan proces. Siden starten af 2014 har CSC-Tool (Camera & Sensor Calibration Tool) sammen med mega macs understøttet statisk kalibrering af videokamera(er) placeret bag forruden. Efterfølgende er der kommet utallige udvidelser til, som f.eks. radar, omgivelses- og bakkameraer samt LiDAR-sensoren (laserscanneren) i Audi-modellerne. Og sideløbende hermed er antallet af omfattede køretøjer vokset takket være udviklingen af talrige, nye CSC-Tool-moduler med de tilhørende brugervejledninger til softwaren i mega macs.

Dermed har CSC-Tool gang på gang vist sig værdifuld i praksis.

Jeg ønsker at *
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

SLUT MED AT LEDE EFTER KAMERAKALIBRERINGSTAVLER

– SLUT MED AT FLYTTE RUNDT PÅ DEM

Du får lynhurtigt adgang til tavlerne med en fjernbetjening. Med et enkelt klik kan du ændre tavlernes position under kalibreringen, som det kræves af nogle af producenterne.

Facit: Du sparer masser af tid. Du behøver ikke vente på at modtage nye tavler, du skal ikke opbevare dem eller lede efter dem, og de skal heller ikke hænges op i forskellige positioner. Du skal bare trykke på en knap på fjernbetjeningen, så har du adgang til samtlige tavler.​

KNIVSKARP PROJEKTION MED

KORTDISTANCEPROJEKTOR

Udførlige testserier under udviklingsfasen af CSC-Tool har tydeligt bevist fordelene ved projektionsteknologien. Det afstemte samspil mellem den førsteklasses kortdistanceprojektor og den specialcoatede skærm gengiver de producentspecifikke billedmønstre knivskarpt og med ensartet belysning. Dermed har de projicerede digitale kalibreringstavler en klar fordel sammenlignet med de analoge trykte tavler, særligt i omgivelser med ringe belysning. CSC-Tool Digital leveres både med projektor til placering over skærmen samt en Multimedia Box fra Apple.​

DIGITAL AFSTANDSMÅLING

DIREKTE PÅ SKÆRMEN

Sammenlignet med det analoge CSC-Tool kan selv små justeringer udføres hurtigere. Den elektriske højdejustering af tavlerne udføres nemt ved tryk på en knap. Afstanden mellem CSC-Tool og køretøjet måles ved hjælp af en laserafstandsmåler. Og med din app får du vist den målte afstand til køretøjet i realtid på din skærm. Du skal bare forskyde CSC-Tool, indtil den viste værdi svarer til den nominelle værdi i mega macs.​

​HURTIG KALIBRERING AF NYE KØRETØJSMODELLER

CSC-Tool Digital er det moderne alternativ til CSC-Tool analog. Perfekt til værksteder med mellemstort eller stort kalibreringsomfang og i det hele taget til alle værksteder, der vil følge med tiden.

Hvis dit værksted servicerer helt nye biler, har du endnu større fordele med CSC-Tool Digital. De digitale kalibreringstavler er nemlig hurtigt tilgængelige, og dermed kan nye køretøjsmodeller også kalibreres hurtigere. 

CSC-Tool Digital har de samme funktioner som CSC-Tool analog, det hele foregår bare hurtigere og meget smartere. Det er ikke længere nødvendigt at håndtere de store kalibreringstavler til frontkameraerne. Tavlerne downloades digitalt via app og WLAN til modtageren på CSC-Tool og vises på projektionsfladen via kortdistanceprojektoren. Styring og valg af tavlerne foregår helt enkelt ved hjælp af fjernbetjeningen til Apple TV-boksen.

Projektionsfladen er stor nok til, at tavlerne gengives i præcis den samme dimension som OE- kalibreringstavlerne.

I forbindelse med kalibrering af radar, omgivelseskamera og LiDAR bruges det samme tilbehør som anvendes med CSC Analog.

SMART SAMARBEJDE MELLEM XXL-SKÆRM OG INTEGRERET APPLE TV

Det digitale ADAS-kalibreringssystem kan bruges til flere funktioner takket være den avancerede multimedieenhed (Apple TV-box) med WLAN-forbindelse til netværket på dit værksted. Du kan nemt selv skifte til din foretrukne app eller vælge andre tjenester.

På den måde kan det moderne værktøj også bruges til videreuddannelse af dine medarbejdere, research på nettet eller til at afspille en instruktionsvideo. Og så er det selvfølgelig også muligt

at vise billeder fra mega macs eller øvrige data fra Hella Gutmann.

Kameraer og sensorer – information til førerassistentsystemerne

​​Mange førerassistentsystemer opererer ved hjælp af en elektronisk 360-graders overvågning af køretøjet. Til de mest almindelige førerassistentsystemer hører adaptiv fartpilot, køassistent, nødbremseassistent, vognbanekorrigeringsassistent, vognbaneskiftassistent, parkeringshjælp og parkeringsassistent, anhængerassistent, fjernlysassistent, opmærksomhedsassistent og skiltegenkendelse. Konnektiviteten mellem disse og andre systemer resulterer på ganske kort tid i nye og langt mere raffinerede førerassistentsystemer.

Afhængigt af opgaven og registreringsområdets afstand i forhold til køretøjet bruger systemerne ultralydssensorer, video- og infrarødkameraer samt LiDAR-sensorer og radarer. Ingen sensor kan klare det hele, ingen sensor kan undværes. For eksempel kan billedbehandlingssystemet genkende objekter i realtid, men ikke måle afstande. 

​Radaren kan ikke genkende farver, men derimod objekter og deres afstand til køretøjet – også når de bevæger sig hurtigt. Og LiDAR-sensoren scanner omgivelserne hurtigt og bredt.

​Alligevel er det ikke alle førerassistentsystemer i køretøjet, der har deres eget sensorsystem. Men systemerne arbejder som et team. På grund af den enorme datamængde, som sensorerne indsamler, er

producenterne gået over til at samle data i en central ADAS-styreenhed. Styreenheden behandler stort set signalerne i realtid og genererer et komplet billede af køretøjets omgivelser. Styreenheden er ikke blot en central grænseflade for samtlige førerassistentsystemer. Den danner også grundlag for mange nye systemer, som man kan få adgang til efter behov.

Det betyder et større ansvar for værkstedet: Grundindstillinger og kalibreringer af førerassistentsystemer har afgørende betydning.​

Camera & Sensor Calibration Tool​

Kalibreringen af kamera-, radar- og LiDAR-baserede systemer har medført helt nye og hurtigt stigende krav til ydelserne på værkstedet

– og det har din mega macs længe været helt klar til. Nu mangler du bare et CSC-Tool for at komme i gang.

Og det bedste er, at dit CSC-Tool er en del af et systemmodul, og derfor vokser med opgaven.​

NYE KØRETØJER KRÆVER NYE VÆRKTØJER

– EN KONTINUERLIG PROCES

Videreudviklingen af CSC-Tool er et perfekt eksempel på en sådan proces. Siden starten af 2014 har CSC-Tool (Camera & Sensor Calibration Tool) sammen med mega macs understøttet statisk kalibrering af videokamera(er) placeret bag forruden. Efterfølgende er der kommet utallige udvidelser til, som f.eks. radar, omgivelses- og bakkameraer samt LiDAR-sensoren (laserscanneren) i Audi-modellerne.

Og sideløbende hermed er antallet af omfattede køretøjer vokset takket være udviklingen af talrige, nye CSC-Tool-moduler med de tilhørende brugervejledninger til

softwaren i mega macs. Dermed har CSC-Tool gang på gang vist sig værdifuld i praksis. Udstyret er gennemtænkt, professionelt og en fornøjelse at arbejde med ved alle kalibreringsprocesser: Hurtige skydeslæder, skalaer og libeller, hvor der er brug for dem, og kraftige låse – intet er overflødigt. Sammen med mega macs er CSC-Tool en yderst effektiv løsning for værksteder med et mellemstort flow og et overskueligt antal mærker​

Korrekt justering er alfa og omega ved enhver kalibrering

​Selv de mindste afvigelser i en sensor resulterer flere hundrede meter længere fremme i en betragtelig forskydning af registreringsområdet. 

Hjulgriberne ”SE” sørger for, at du nemt får en præcis justering af kalibreringsudstyret i forhold til den geometriske køreakse.

​GODT BEGYNDT ER HALVT FULDENDT

Lynhurtig elektronik klarer selve sensorkalibreringen på ganske få sekunder eller endda endnu hurtigere. Med et klik på mega macs sammenligner styreenheden kamerabilledet med de gemte billeddata, og den nye position bliver gemt. Kalibreringen af de moderne 77 GHz-radarer foregår grundlæggende på samme måde, dog med forskellig registrering af målefeltet. Men uanset om det

drejer sig om kamera, radar eller LiDAR – den korrekte forberedelse er altid afgørende. Korrekt forberedelse omfatter nøjagtig justering af CSC-Tool eller den bagerste kalibreringstavle i forhold

til køretøjets geometriske køreakse (bagaksel).

Denne justering udføres på CSC-Tool via to hjulgribere med linjelasere, som placeres på højre og venstre side af bagakslen. Ved hjælp af refleksionen af de grønne laserlinjer fra spejlene på CSC-Tool og de linjer, de rammer på skalaerne, kan du se, om positioneringen er korrekt, eller om en efterjustering er nødvendig.

I øvrigt: Din mega macs kender allerede allerede afstande og højder samt alle øvrige forudsætninger og nødvendige CSC-Tool- moduler, og den hjælper dig igennem hvert trin i dit eget tempo.

​Også mange bakkameraer og omgivelseskameraer skal kalibreres statisk

​De små kameraer i køretøjets bagende, sidespejle og nederste del af fronten leverer ikke rækkevidde

og høj opløsning, men derimod en sikker, kontinuerlig gengivelse af køretøjets nærområde.

​SE DET USYNLIGE – MEN HELST UDEN HULLER

Man kan dårligt forestille sig en ny køretøjsmodel, der ikke som minimum er udstyret med et bakkamera til at hjælpe føreren, når der skal manøvreres. Hjælpen kommer fra et videokamera, der som regel er placeret i bagklapsgrebet. Og der er mulighed for mange flere assistentfunktioner, når flere små videokameraer overvåger området rundt om køretøjet.

​​Et typisk omgivelseskamerasystem består af fire kameraer med en bred registreringsvinkel. Billederne fra disse kameraer danner et komplet 360°-billede af køretøjets omgivelser. Dette billede bruges af førerassistentsystemer som f.eks. assistent for krydsende trafik, parkeringsassistent, udstigningsadvarsel, blindvinkelassistent og køassistent. Også ved disse kameraer er en nøjagtig positionering i forhold til køretøjet nødvendig.

UNIVERSELT REAR CAM KIT I – BASIC OG REAR CAM KIT II – SIDE I

Rear Cam Kit I – Basic er et universelt rammesystem af aluminiumsprofiler kombineret med udskiftelige kalibreringstavler. Med dette system kan du for øjeblikket kalibrere bakkameraer på køretøjer fra Mercedes-Benz, Nissan og VW-koncernens mærker. Endvidere kan de lodretstående tavler i det valgfrie Rear Cam Kit I - Addition monteres på aluminiumsrammen, hvilket er nødvendigt ved kalibrering af omgivelseskameraer på enkelte modeller fra VW-koncernen.​

Med Rear Cam Kit II – Side og de respektive optiske kalibreringstavler kan du kalibrere omgivelseskamerasystemer fra VW-koncernens mærker og Mazda. Sammen med hjulgriberne til CSC-Tool hjælper markeringer med justeringen i forhold til køretøjet. De robuste måtter er nemme at rulle sammen og kræver et minimum af opbevaringsplads.

De to kits kan ikke bruges individuelt, men skal anvendes sammen med mega macs.​​

​FORSKELLIGE PRODUCENTER –

FORSKELLIGE KALIBRERINGSPROCESSER

Under kalibreringsprocessen styres alle relevante kameraer af systemstyringen og kalibreres, så man undgår blinde vinkler i 360°-billedet. De tavler, der er nødvendige til den statiske kalibrering af bak- og omgivelseskameraer, er forskellige afhængigt af producenten. Tavlerne rulles fladt ud ved siden af køretøjet eller positioneres fladt liggende hhv. lodret stående bag køretøjet.

Din mega macs ved, hvilket kit der skal bruges til hvert enkelt køretøj, og hvordan udstyret skal positioneres.

Præcise afstands- og hastighedsmålinger

Radarerne og LiDAR-sensorerne leverer vigtige informationer til førerassistentsystemerne ved hjælp af 

berøringsfrie målinger og beregninger af hastighedsforskelle mellem køretøjer.

Men det kan ske, at en sensor ikke ved, hvad den måler. Det kan du rette op på.

ALTID KALIBRERING, AF OG TIL JUSTERING

En radar kan ikke sende farvebilleder. En radar måler derimod afstande. I dag er radarerne så gode til at måle afstande, at de også kan klare dynamisk registrering af objekter i hurtig bevægelse.

Den opgave kan kun løses med sensorer, der er perfekt afstemt i forhold til deres definerede målefelt. Derfor er en systemkalibrering i forhold til køretøjets geometriske køreakse meget ofte nødvendig, f.eks. efter en reparation i forbindelse med en ulykke, ændringer af undervognen eller hvis bare en låseholder er blevet løsnet.

Moderne fjernområderadarer kan – i modsætning til de tidligere sensorgenerationer – som regel ikke længere justeres mekanisk. Styreenheden kompenserer for mindre afvigelser under kalibreringen.

Og din mega macs har styr på producentspecifikationerne for det enkelte køretøj.

77-GHz radarer og LiDAR-sensorer (laserscannere) bruges til scanning af midter- og fjernområdet foran køretøjet og leverer billeder i høj opløsning med en rækkevidde helt op til 250 meter.

LiDAR-sensorerne scanner også nærområdet, og derfor anbringer producenterne som regel 77-GHz radarer bag emblemet på køretøjets front. Audi anbringer også de mere højfrekvente laserscannere bag emblemet på fronten, eller i området lige under. På SUV-modeller bliver det mere og mere almindeligt at placere 77-GHz sensorerne parvist og længere nede, og derfor rykker disse sensorer

tættere på tågeforlygterne i højre og venstre side.

RADAR KIT I EVO – EN UUNDVÆRLIG MAKKER

Fjernradar eller laserscanner, placeret højt eller lavt: Med den universelle systemholder i Radar Kit I EVO kan du kalibrere frontradarer og LiDAR-sensorer fra næsten alle producenter. Systemholderen kan nemt fastgøres på dit CSC-Tool uanset modellen og fungerer derefter som en vertikal skydeslæde til radarreflektoren ”vinkeljusteringsplade EVO” (medfølger i dit kit), eller til de optiske kalibreringstavler til LiDAR-sensoren (kan tilkøbes enkeltvist). Takket være den raffinerede konstruktion tager indføringen

i skydeslæden, positioneringen og låsningen kun få sekunder.

HEMMELIGHEDEN BAG VINKELJUSTERINGSPLADEN

En radars målefeltberegning varierer afhængigt af radarens konstruktionstype og sker altid efter et signal fra systemstyreenheden.

En almindelig proces er, at signalet fra radaren reflekteres af radarreflektoren, som er placeret direkte foran køretøjet. Under optimale omstændigheder modtages det reflekterede signal igen i midten af radaren. Reflektoren har forskellige positionsvinkler (90° og to referencevinkler), og kaldes derfor vinkeljusteringsplade.

Med vinkeljusteringspladen er du godt rustet til at arbejde på et stort antal køretøjsmærker. Og alligevel er der altid den berømte undtagelse, der bekræfter reglen: På mange modeller fra Toyota,

Lexus, Honda og Mazda skal du bruge det valgfrie Radar Kit III med to tragtformede radarreflektorer til radarerne i køretøjets front og bagende.

TILBEHØR TIL FORSKELLIGE SENSORTYPER

Radarsystemer i køretøjets front var for 20 år siden dyrt ekstraudstyr i luksusklassen. Med tiden er der kommet flere forskellige sensormodeller og -generationer til, som endda kan være monteret på forskellige modeller fra det samme bilmærke. Sideløbende med denne udvikling er systemmodulet til CSC-Tool blevet udvidet og har tilbehørsløsninger parat til de mest forskelligartede systemer.

Også her er din mega macs som altid klar med råd og vejledning om det tilbehør, du eventuelt vil få brug for – allerede inden du begynder på arbejdet.

TIL RADARER MED OG UDEN SPEJL

I de tilfælde, hvor justering og/eller kalibrering er foreskrevet af producenten, er det ikke alle radarsystemer, der kan bruge deres eget signal til beregning af målefeltet. Her skal du bruge måleudstyr med integreret laser, nemlig magnetlæseren. Laseren med aflæsningsskala kan nemt sættes fast på vinkeljusteringspladen med en elektromagnet. Derefter retter du laseren mod det lille spejl på radaren og aflæser værdien på det reflekterede laserpunkt på magnetlæserens skala. mega macs hjælper dig igennem hele processen. Denne proces virker også, når der ikke er noget spejl på sensoren. Dette er tilfældet ved enkelte modeller fra Mercedes-Benz. Her skal du bruge Radar Kit II: En patenteret vakuumklokke med centreringsring fungerer som spejl.

KALIBRERING AF LASERSENSOREN

Ud over at bidrage med billedbehandling og radar forventes LiDAR (Light Detection And Ranging) også at spille en vigtig rolle i de nye, (delvist) autonome førerassistentsystemer. Endnu bruges LiDAR sjældent i køretøjerne, men sensorerne skal kalibreres alligevel.

Med mega macs og CSC Tool er du også godt forberedt til disse sensorer – takket være den vertikale systemholder i Radar Kit I EVO og den tilsvarende kalibreringstavle.

Funktionsprincippet bag en LiDAR-sensor – også kaldet lasersensor eller laserscanner (Audi) – kan sammenlignes med en radar. Men i stedet for radarbølger udsender LiDAR-sensoren lysbølger, som reflekteres af de objekter, de rammer. Som ved radaren informerer ToF (Time of Flight) om afstanden. Men til forskel fra radarbølgens kugleformede spredning fokuserer lysbølgen på et enkelt punkt. Derfor sender laserscanneren (Audi) mange enkeltstråler ud i vifteform og på flere niveauer for at scanne et bredt rum (145°). De reflekterede signaler modtages af multispektralkameraerne. Denne billedbehandling bruges også til kalibreringsprocessen. Derfor ligner tavlen, som er bredere

end køretøjet, mere en optisk tavle til kalibrering af frontkameraer end en radarreflektor.

360°-målinger i det skjulte

​​Siden 2002 har alene HELLA har produceret over 30 millioner 24-GHz radarer. Radarerne registrerer informationer om hastighed,

vinkel og afstand. Og alligevel ved mange kunder slet ikke, at de eksisterer – indtil fejlmeddelelsen pludselig dukker op.

​Ud over informationerne fra den optiske 360°-overvågning inkluderer algoritmerne i de nye førerassistentsystemer - f.eks. udstigningsadvarsel, parkeringsassistent og advarsel om tværgående

trafik bagved køretøjet - i stigende grad også afstandsmålinger.

I øjeblikket bruges 24-GHz radarerne hovedsageligt til afstandsmålinger i køretøjets nærområde. Radarerne har en rækkevidde på op til 75 meter og leverer også vigtige oplysninger om hastighed, vinkel og afstand til blindvinkelassistenten og vognbaneskiftassistenten.

I dag er 24-GHz radarerne placeret forskellige steder på køretøjet, som regel nederst på siderne.

Både bølgerne fra radaren og de reflekterede bølger kan trænge uhindret igennem syntetiske materialer. Derfor er det oplagt at placere radarerne, hvor de ikke kan ses, nemlig bag kofangere, skørter eller sidedele af plastik. Dog kan de alligevel støde på udfordringer, hvis en kofanger f.eks. har fået for meget spartel eller er lakeret med metalholdig lak.

​ER DER SIGNAL FRA RADAREN? OG HVIS JA, HVOR STÆRKT ER SIGNALET?

Funktionskontrol og kalibrering af 24-GHz radarer er i stigende grad nødvendig.

Derfor er radarreflektoren CSC 4-06 blevet en del af sortimentet. På samme måde som radaren bruger radarreflektoren Dopplereffekten til funktionskontrol og kalibrering.

For at positionere radarreflektoren korrekt foran den skjulte radar skal du bruge delene fra Rear Cam Kit I Basic og Addition og følge anvisningerne i din mega macs.

Jeg ønsker at *
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Hella Gutmann Solutions A/S

Lundborgvej 16, 8800 Viborg​

Klik her for rutevejledning

CVR​: 87816613

Kontakt​

Telefon: +45 86 60 28 88

E-mail: info@hella-gutmann.dk

Åbningstider:

Mandag – torsdag: 08.00 – 16.00

Fredag: 08.00 – 14.15

Telefontider​:

Mandag – fredag: 08.00 – 16.00

Fredag: 08.00 – 14.15

Tilmeld nyhedsbrev

© Copyright Hella Gutmann Solutions A/S 2024